.
Przycisk | Menu Strona główna Bombowce Myśłiwce Galeria Linki |
Tu-95 Bear
Tu-95 zaprojektowano na początku lat 50. Pierwszy model (Bear-A) zaobserwowano w 1955 r. Cechami charakterystycznymi są długie skrzydła o skosie 35°. Napędzany jest czteroma silnikami turbośmigłowymi NK-12M (później NK-12MV), zamontowanymi na skrzydłach. Każdy z nich wyposażony jest w dwa przeciwbieżne, czterołopatowe śmigła o średnicy 5,6 m. Wersje Bear-A, Bear-B i Bear-C przeznaczone były do bombardowania strategicznego. Następne modele, poczynając od Tu-95 Bear D miały zmienione zastosowanie. Bear-D jest samolotem dalekiego zwiadu morskiego. Następnym modelem jest Tu-142 Bear-E. Wraz ze swym następcą Tu-142K Bear-F jest jedynym tej wielkości i o takim zasięgu samolotem zwalczania okrętów podwodnych na świecie. B-52 B-52H jest elementem składowym amerykańskiej triady strategicznej. Jest nosicielem rakiet typu ALCM zarówno z głowicą konwencjonalną jak i termojądrową. Może on latać na bardzo duże odległości na dużym pułapie, sięgającym 15 tysięcy metrów. B-2 B-2 jest bombowcem strategicznym wykonanym w technologii stealth. Jego początki datują się na rok 1978. W 1981 roku U.S.Air Force podpisały kontrakt na jego fazę projektową i ewentualna produkcję. W 1983 r. projekt zoptymalizowano pod kątem lotów na niskiej wysokości. W styczniu 1987 na zmodyfikowanym KC-135 przeprowadzono testy wyposażenia awionicznego. Wyprodukowano 6 egzemplarzy prototypowych. Wszystkie z wyjątkiem jednego oddano do jednostek bojowych. Zbudowano także dwa kadłuby do prób statycznych i zmęczeniowych. Pod koniec 1997 zakończono program testów niskiej obserwowalności zarówno wizualnej jak i elektronicznej. Do 3 maja 1994 r. wyprodukowano 21 egzemplarzy kiedy to produkcje zawieszono ze względu na koszty. Aktualnie opracowuje się plan modernizacji Block 20 obejmujący bomby JDAM, GAM i GPS. |
||
Mariusz Krzysztofki Kraków 2007 |